• 09337127002
  • rlac.ir
  • شنبه تا پنجشنبه ساعت ۸ تا ۱۵

مارکام به چه معناست ؟

مارکام یک واژه‌ی ترکیبی است که از ادغام دو کلمه‌ی “بازاریابی” و “ارتباطات” به وجود آمده است. معنای مارکام در واقع مربوط به برقراری ارتباطات بازاریابی است. به طور کلی، مارکام به معنای تعیین موقعیت برند در ذهن مخاطب و در بازار است و برنامه‌ریزی استراتژی ارتباطی از جمله وظایف اصلی یک مدیر مارکام می‌باشد. وظیفه اصلی او این است که استراتژی‌های ارتباطی را طراحی کند و تصمیم بگیرد که چه پیامی را از طریق کدام کانال به مخاطبان منتقل کند تا ارتباط صحیح شکل بگیرد. استفاده از ابزارهای تبلیغاتی، کانال‌های بازاریابی، پیام‌ها و کمپین‌های فروش، برندسازی و رسانه‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان هدف از جمله روش‌هایی است که در ارتباطات بازاریابی (مارکام) به کار می‌رود. ماهیت ارتباطات بازاریابی وابسته به تأثیر آن بر بازار هدف و نیازهایی است که مصرف‌کنندگان به آن علاقه‌مندند. پنج عنصر آمیخته‌ی ارتباطات بازاریابی عبارتند از: تبلیغات، بازاریابی مستقیم و فروش شخصی، روابط عمومی و ارتقای فروش.

هدف مارکام چیست ؟

مارکام در واقع شامل ارتباط و برقراری ارتباط با گروه‌های مختلفی از جمله مشتریان، سهامداران و سایر ذینفعان است، به منظور رسیدن به آگاهی، درک بهتر، تقویت باورها و تداعی نگرش‌ها و استعدادها به نفع محصولات، خدمات یا سازمانی که در بازار عرضه می‌شوند. بدیهی است که برای ایجاد روابط مؤثر با این گروه‌های ذینفع، مانند مشتریان و سهامداران، نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و اجرایی هستیم. به عنوان مثال، در شرکت‌های مانند اسنپ و تپسی که در یک طرف رانندگان و در طرف دیگر مسافران قرار دارند، یا در دیجی‌کالا که در یک طرف مشتریان و در طرف دیگر فروشندگان قرار دارد، بسیار مهم است که ارتباطات با هر دو گروه و منافع ذینفعان را حفظ کنیم. در این موارد، نقش ارتباطات بازاریابی (مارکام) بسیار برجسته‌تر می‌شود.

  • ایجاد آگاهی از برند

اطمینان حاصل کردن از آگاهی مردم از وجود یک بیزینس که محصولی ارائه می‌دهد، یکی از وظایف اصلی ارتباطات بازاریابی است.

  • حفظ وفاداری مشتری

ایجاد وفاداری مشتریان نیاز به زمان دارد. مصرف‌کنندگان باید به برند، محصولات و خدمات اعتماد کنند و این وظیفه ارتباطات بازاریابی است.

  • ایجاد تقاضا برای محصول

اولین قدم برای موفقیت در بازاریابی، آگاهی مشتریان از وجود محصول یا خدمات شما است. داشتن یک محصول یا خدمات جدید تنها کافی نیست و برای جذب مشتریان، نیاز به تبلیغات موثر دارید.

  • کوتاه کردن چرخه فروش

متخصصان بازاریابی باید با درک نیازها و انگیزه‌های مشتریان، از طریق تحقیقات بازار و تعامل مستقیم با مصرف‌کنندگان، بهترین راهکارها را برای معرفی محصولات و خدمات شما پیدا کنند.

  • ایجاد مزیت رقابتی

یکی از وظایف اصلی تیم‌های ارتباطات بازاریابی، شناخت دقیق مخاطبان خود (پرسونای مخاطب) و برقراری ارتباط مؤثر با آنها به منظور ایجاد سهم بازار قوی است. برای رسیدن به این اهداف، بازاریابان از انواع مختلفی از قالب‌های ارتباطی و حوزه‌های ارتباطات بازاریابی استفاده می‌کنند.

تدوین استراتژی IMC در چراغ قرمز

مؤلفه‌های کلیدی برای یک استراتژی مؤثر ارتباطات یکپارچه (IMC) در “چراغ قرمز”  برنامه ریزی است . در این مرحله، ما با شما همکاری می‌کنیم تا برنامه‌ای دقیق برای ارتباطات بازاریابی خدمات شما ایجاد کنیم. با در نظر گرفتن اهداف شما و مشخصات مخاطبان هدف، برنامه‌ای هدفمند و جامع تدوین می‌شود. قدم بعدی اجرا است  تیم ما به طور خلاقانه پیام‌های منحصربه‌فرد و جذابی را برای خدمات شما ایجاد می‌کند. همچنین، کانال‌های مناسبی برای انتقال این پیام‌ها به مخاطبان هدف انتخاب می‌شود و طراحی کمپین‌های ارتباطی با جذابیت بصری و احساسی منحصربه‌فرد انجام می‌شود.

ارزیابی یکی از کلیدی ترین استپ های MIC است. ما پس از اجرای کمپین‌های ارتباطی، نتایج و عملکرد آنها را به دقت ارزیابی می‌کنیم. با بررسی فروش، بازخورد مشتریان و شناخت بهتر از شناخت مصرف‌کننده در مورد خدمات شما، بهبودهای لازم را انجام می‌دهیم.

با بررسی نتایج ارزیابی، ما برنامه ارتباطی خدمات شما را تنظیم و بهبود می‌بخشیم. این شامل تغییر پیام‌ها، بهبود استفاده از کانال‌های ارتباطی و تنظیم رویکردهای کلی است.

تیم ما با تمرکز بر استراتژی IMC، به شما کمک می‌کند تا بازاریابی خدمات “چراغ قرمز” را با اثربخشی بالا انجام دهید و به جذب و ارتباط موثر با مخاطبان هدف بپردازید.

  • برنامه‌ریزی متناسب با اهداف شما
  • اجرا توسط تیم متخصص
  • ارزیابی و آنالیز داده های کمپین
  • تنظیم مجدد کمپین در راستای داده های کمپین
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
نام
مشاوره تبلیغات
طراحی سایت
مدیریت پیج
عکاسی صنعتی