هر یک از ما هر روزه با حجم عظیمی از تبلیغات در محیط اطراف مان روبه رو می شویم. مهم نیست به چه چیزی نگاه می اندازیم، آنچه مهم است پیام برندها برای درخواست از شما در جهت تغییر نگرش تان و خرید محصول آنهاست. بسیاری از این آگهی ها که در معرض دید مصرف کننده است او را به خرید بیشتر توصیه می کند.
با این حال گاهی اوقات یک استراتژی بازاریابی یا کمپین تبلیغاتی آنقدر ضعیف است که نه تنها سبب تشویق مشتری به خرید نشده، بلکه مداوم بازخوردهای منفی از طرف مخاطبان خود دریافت می کند. این بازخوردها می تواند منجر به تحریم محصول یا نفی مطلق از طرف عموم باشد. در گزارش زیر به چند نمونه از شکست های بزرگ تبلیغاتی اشاره می کنیم.
تصمیم اشتباه ریبوک
فیفتی سنت خواننده مشهوری است که چند سال قبل محبوبیت بیشتری داشت. در سال هایی که درخشش این ستاره رو به بی فروغی می رفت، ریبوک به سراغ او رفت و تصمیم گرفت تیزری تبلیغاتی را با حضور او برای اکران در بریتانیا بسازد. در این آگهی ریبوک به دنبال داستانی واقعی بود که برای این خواننده در زندگی شخصی اش اتفاق افتاد و مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
تبلیغ با تصویر فیفتی سنت جوان شروع می شود که روی سکویی نشسته که کفش های ریبوک پوشیده و خاطراتی از گذشته در ذهنش تصویرسازی می شود و گوینده متن داستانی از مورد اصابت قرار گرفتن او تعریف می کند. ماجرا از این قرار است که در سال ۲۰۰۰ فیفتی سنت و شریک ۲۲ ساله اش آلتون بیرون در ماشین پارک شده ای در محله کوینز نشسته بودند که یک نفر با اسلحه به آنها حمله می کند و ۹ گلوله به طرف آنها شلیک می کند. فیفتی سنت سه بار از ناحیه هر دو پا و فک مورد اصابت گلوله قرار می گیرد.
آلتون نیز که از ناحیه دست زخمی شده، خود و فیفتی را به نزدیک ترین بیمارستان می رساند. این اتفاق در بین رسانه ها و طرفداران موزیک های پاپ چنین پخش می شود که فیفتی سنت ۹ بار مورد اصابت قرار گرفته است. ریبوک با الهام از این اتفاق واقعی سعی در بازسازی آن داشته است.
فیفتی سنت تا ۹ می شمارد و سپس می خندد و ریبوک ما را با یک جمع بندی نهایی و جمله او تمام می کند که «من همینم که هستم» و داستان درحالی تمام می شود که ما کاربرد پوشیدن کفش های ریبوک با این اتفاق را درک نمی کنیم! این آگهی مورد اعتراض انجمن های مخالف اسحله قرار گرفت، چرا که این کمپین موید این مطلب بود که حتی می توان با ۹ بار شلیک گلوله نیز زنده ماند. مقامات استانداردسازی تبلیغات بریتانیا این آگهی را به دلیل ستایش و برجسته کردن خشونت مسلحانه ممنوع کردند و این تبلیغات عملا با شکست بزرگ مواجه شد.